Jana czy Janina Kras - Jerzy Kosela - prezenterzy kategorii 'S' w PRL ...






___________________________________________________

ten blog to praca czysto historyczna
natomiast współczesnymi sprawami polskich deejayów i dyskotek zajmujemy się 
(bo nie jest nam to obojętne) na innym blogu

czytaj tego bloga, który bezlitośnie rozprawia się
z polskim deejay and dyskoteka ciemnogrodem,
zacofaniem i nawrotem do PRL patologii:



TEN BLOG TO JEDYNIE KRÓTKIE FRAGMENTY 
 - całość ogromnej, spisywanej przeze mnie światowej historii dyskotek i deejayów (w tym także tej polskiej) można przeczytać + zobaczyć tysiące unikalnych fotek / skanów tylko i wyłącznie tu: www.djsportal.com 
___________________________________________________



... wolność to możliwość mówienia czy pisania ludziom tego czego nie chcą słuchać ...  

George Orwell


 



publikacja historyczna o ludziach,

organizacjach, itp. szkodliwych tworach 

działających na terenie Polski w latach '70 i '80






Jest cała masa "komuno-szmat", zawoalowanych beneficjentów i pieszczoszków tamtego systemu dziś usiłujących się przedstawiać, jako jego przeciwnicy na niwie politycznej czy choćby kulturowej jako weterani walki z systemem etc. I dlatego właśnie próbuje wyciszać i pacyfikować się wszelkie głosy mogące naruszyć ich wyidealizowane, nieprawdziwe wizerunki...


.......................................................................................................................



----- Original Message -----
From: Jana Kras, Jerzy Kosela
To:
yahu@stk.net.pl
Sent: Sunday, September 03, 2006 12:29 PM
Subject: wywiad


Marcin Jacobson był znany w środowisku studenckim, ale nie miał weryfikacji Ministerstwa. Ja natomiast byłam pierwszą kobieta prezenter z kategorią 'S' w Polsce.


Muszę przyznać że rozśmieszyły nas te pytania. Nie wyobrażamy sobie aby na tej podstawie można napisać książkę o ludziach oraz wspaniałych czasach dyskotek. Ta forma nie interesuje nas.

jana kras - jerzy kosela


Jan Kras - Kossela - lata '70

To jest odpowiedź pionierów disco na moją propozycję spisania z nimi wywiadu, na zabezpieczenie ich wiedzy, opinii, wspomnień. No i efekt jest taki, że w całym przeogromnym, światowym internecie nie znajdziecie nic ale to nic o dwójce tych pionierów disco z terenu Polski. Mądre to czy skrajnie głupie stanowisko ??  :-)))))  Odpowiedź jest bardzo prosta.

Jest to stanowisko nie tylko głupie ale i bardzo egoistyczne - innymi słowy ludzie ci zabiorą do grobu to co wiedzą i pamietają (nie są już młodzi - jak my wszyscy disco pionierzy!!) - nie podzielą się tym ani z obecnymi, ani z przyszłymi pokoleniami rodaków ...

Wielka to szkoda i strata zważywszy, że dostali sznasę wypowiedzi z której idiotycznie nie skorzystali.  MAX DZIWACTWO !


Jerzy Kossela jako deejay lat '70

______________________________________________________



ZAGRYZIAKOWIE

Każdego kto solidnie czyta i zna www.djsportal.com nie muszę przekonywać jak mocno staram się uwiecznić historię dyskotek i deejayów (głównie tą światową, ale przy okazji także polską). O ile amerykańscy, angielscy, czy włoscy deejaye pionierzy chętnie (co całkiem normalne współpracują) o tyle Polacy (co też chyba normalne) głupieją, szpanują i pokazują jedynie swoje przerośnięte ego.

Szukam polskich deejayów, pionierów dyskotekowych. Jest to bardzo trudne bo 99% z nich to były po prostu bezwartościowe meteory, tanie szpanerki i głupole - na polskiej scenie dyskotekowej. Jak szybko wlecieli tak samo szybko wylecieli. Wszystkim takim odszukanym z trudem osobom proponuję po prostu opublikowanie ich biografii, foto i wywiadu czyli zabezpieczenia dla potomnych kawałka historii. W odpowiedzi najczęściej otrzymuję przeróżne dziwaczne maile i listy.

A to, że nie będę ich kosztem robił sobie kariery i nabijał kabzy. Niektórzy chcą kasę za materiał ?! Pytają, a dlaczego ja mam to robić i że poczekają aż zrobi to ktoś inny, kogo lepiej znają z przeszłości i może bardziej lubią. Inni zaś nie godzą się z zadawanymi pytaniami i nawet nie próbują odpowiadając na nie - obronić tego czego zapewne i tak obronić się nie da. Nie mają dziś po latach argumentów. Jeden z nich (dziś znany – choć splamiony kablowaniem komuchom – polityk) nawet groził, że mnie poda do sądu bo przysłałem mu ‘spam’ czyli e-mail list, którego on nie chciał. Jak na Boga miałem się z nim skontaktować nie posyłając tego pierwszego i jedynego listu z zapytaniem ? Podaje taki głupol publicznie na swojej stronie politycznej – kontakt czyli adres pod którym można się z nim skontaktować, a potem blebla coś o ‘spamie’ – nie wiedząc nawet co to takiego ?! Jakbym mu zaproponował z 10.000zł dotacji to pewnie by mu się wszystko podobało i nie bleblał by o ‘spamie’, sądach, ustawach i takich tam bzdetach.

Wychodzi z tego wszystkiego taka typowa polska głupawka efektem, której nie ma żadnych informacji w całym światowym internecie o polskich deejayach pionierach dyskotekowych (poza jednym wyjatkiem). Nie ma tych informacji ani po polsku ani tym bardziej po angielsku. Świat odbiera to jak znak, że w Polsce (podobnie jak w Albanii czy Iranie) nigdy nie było dyskotek i deejayów. Wstyd i hańba – po prostu !!!

Co robić – tak tu widać mają – wolą się szarpać, zawiścić, zagryzać, kłócić o bzdety zamiast zrobić coś mądrego i pożytecznego z tym z kim można – skoro sami (wielcy mądrale) nie potrafią zrobić tego co dawno już zrobił www.djsportal.com odnosząc pełny światowy sukces.

Najzwyklejsza zazdrość, zawiść i wrodzona głupota nie pozwala polskim pionierom dyskotekowym po prostu dołączyć do najlepszego z nich – jedynego (bez fałszywej i gnuśnej polskawej skromności), który liczył się i liczy na świecie i który najwięcej ze wszystkich polskich deejayów osiągnął,  zrobił i nadal robi !


Dla potwierdzenia powyższego teksu przytaczam raz jeszcze
– otrzymany list i moją odpowiedź.

----- Original Message -----
From: Jana Kras, Jerzy Kosela     

Sent: Sunday, September 03, 2006 12:29 PM

Subject: wywiad

Marcin Jacobson był znany w środowisku studenckim, ale nie miał weryfikacji Ministerstwa. Ja natomiast byłam pierwszą kobieta prezenter z kategorią ‘S’ w Polsce. Muszę przyznać że rozśmieszyły nas te pytania. Nie wyobrażamy sobie aby na tej podstawie można napisać książkę o ludziach oraz wspaniałych czasach dyskotek. Ta forma nie interesuje nas.
jana kras – jerzy kosela


Marcin Jacobson w latach '70


moja odpowiedź na powyższy liścik:

DOSTAJĄC TAKĄ ODPOWIEDŹ, BEDĘ MIAŁ CZYSTE SUMIENIE. NO BO NIC O WAS NIE MA W CAŁYM, ŚWIATOWYM INTERNECIE. MAJĄC TAK POTĘŻNA I ŚWIATOWĄ STRONĘ O HISTORII DYSKOTEKI I DEEJAYÓW - DAŁEM WAM JEDYNĄ I NIEPOWTARZALNĄ SZANSĘ ZNALEZIENIA SIĘ POSRÓD NAJWIĘKSZYCH POSTACI JAKIE HISTORIA DISKOTEK I DEEJAYÓW ODNOTOWAŁA. NIE PISZĘ TU O POLAKACH BO TU ZAWSZE BYŁA MARNOŚĆ I PRAWDZIWYCH DISCO PIONIERÓW CI TU JAK KOT NASIKAŁ :-) ŚWIADOMIE (jak nmniemam) OLALIŚCIE PROPOZYCJE I DANĄ WAM SZANSĘ ?!

WIEKSZOŚĆ DEEJAYÓW Z TAMTYCH LAT TO BYŁY PRZYPADKOWE LUDKI ROBIĄCE TO GŁÓWNIE DLA BURACZANEGO SZPANU. W POLSCE NAWET NIE MAM Z KIM TEJ HISTORII NAPISAĆ. POZA TYM TU JESZCZE JEST INNY PROBLEM - JAK KOMUŚ SODÓWA WYLAŁA 40 LAT TEMU TO TAK MA DO DZIŚ. DLATEGO TEŻ HISTORIA POLSKICH DYSKOTEK I DEEJAYÓW JEST PO PROSTU MARNA, ALE TEŻ I WPROST PROPORCJONALNA DO PRAWDY I RZECZYWISTOŚCI:  http://www.djsportal.com/polska-historia-disco-c-6.html

POMIMO TEGO KILKU PRAWDZIWYCH DEEJAYÓW PIONIERÓW ODPOWIEDZIAŁO NA MOJE PYTANIA - NP. MARCIN JACOBSON  http://www.djsportal.com/marcin-jacobson-jeden-najpierwszych-dj-disco-p-190.html  I WYGLADA TA HISTORIA BARDZO CIEKAWIE. WSZYSTKO ZALEŻY CZY KTOS MA COŚ DO POWIEDZENIA. JAK SIĘ MA PUSTKĘ W GŁOWIE (pomijam przyczyny) :-) - WTEDY POZBYWA SIĘ TEMATU KRYTYKUJĄC PYTANIA AUTORA, NA KTÓRE INNI POTRAFILI RZECZOWO ODPOWIEDZIEĆ.

JAK TO MAWIAJĄ WSIOWI LUDKOWIE - "kiepskiej baletnicy przeszkadza nawet rąbek spódnicy" - CZY JAKOŚ TAK. 

NO NIC - JEST JAK JEST I W TAKIEJ FORMIE OPUBLIKUJĘ WASZA ODPOWIEDŹ, A CZYTELNIK NIECH SOBIE SAM WYCIAGNIE WNIOSKI. POLACY JUŻ TAK MAJA, ŻE NIE POTRAFIĄ NIC I NICZEGO ZROBIĆ - JENO MARUDZĄ, NARZEKAJĄ I UPRAWIAJĄ KRYTYKANCTWO. 

PROSZĘ SOBIE POPATRZEĆ NA TO JAK AMERYKANIE CZY ANGLICY ODPOWIADAJĄ NA MOJE PYTANIA BEZ KOZACZENIA I CWANIAKOWANIA (a są to przecież prawdziwe i największe gwiazdy z tamtych lat – nie to co Polacy) - I JAK WYCHODZI
Z TEGO NAJCIEKAWSZA STRONA NA ŚWIECIE POŚWIĘCONA HISTORII DYSKOTEK I DEEJAYÓW: http://www.djsportal.com/

NAWET TEGO NIE TŁUMACZĘ NA POLSKI - BO NIE MA DLA KOGO. JEDEN NA 100.000 - Z WIELKIM TRUDEM ZROZUMIAŁ BY CO TO JEST. KOŃCZĘ TERAZ Z WŁOSKIMI DEEJAYAMI PIONEERAMI LINK O PONAD 20 ICH DEEJAYACH I PIONIERSKICH CZASACH. W KOLEJCE KOLEJNE ŚWIATOWE MATERIAŁY.

...............................................................................


Jana Kras w Musicoramie - 1970 lato

Powszechnie znane jest moje stanowisko w sprawie komunistycznych weryfikacji przeciwko deejayom w latach ’70 i ’80. Zadam tylko jedno pytanie - kto weryfikował pierwszą kobietę – deejaya w Polsce, którym była Jana Kras Kosela - zapewne kolesie, którzy nie mieli zielonego pojęcia kogo i co weryfikują - no bo to Jana Kras była pierwszym deejayem kobietą w Polsce - nikt inny. Jakim zatem prawem i na jakiej podstawie ktoś – czyli byle kto – ktoś kto był amatorem i totalnym ignoratem w tym nowym zawodzie (czyli wszyscy weryfikanci) mógł weryfikować Janę Kras lub któregokolwiek z deejayów pionierów ?!

A może dostawaliście te weryfikacje ‘S’ – czy inne - czyli prawo do pracy i wynagrodzenia za znajomości, układy i koneksje pośród komuchów – co ?  WDŁUG NAJNOWSZE I SPRAWDZONEJ WIEDZY HISTORYCZNEJ WIEM JUŻ DZISIAJ NA 100%, ŻE DOSTAWALI TE WERYFIKACJE KATEGORII ‘S’ I ‘A’ BEZ EGZAMINÓW, PO KUMOTERSKU / ZNAJOMOŚCI – OT TAKA WYKOLEJONA FORMA KOMUSZEGO NEPOTYZMU Z LAT ’70 :-))))))))

Poddanie się w tamtych czasach komunistycznej weryfikacji uważam za pełna zdradę środowiska, ale przede wszystkim oryginalnej ideii zawodu deejaya (która przyszła do nas z tzw. wolnego świata) oraz pójście na KOLABORACJĘ z komuchami oraz niepotrzebną uległość wobec aparatu prześladowania.

W końcu weryfikacje i tak wykończyły / zniszczyły i krańcowo upodliły zawód i ludzi. 

Najlepsi deejaye świata czyli Amerykanie, Anglicy czy Włosi nie dali się weryfikować - nigdzie nie było takich chorych weryfikacji - tylko w Polsce. Efekt weryfikowania był taki, że tamci poszli do przodu a Polacy zostali na swoim zaścianku = zadupiu Europy. Żaden polski deejay nigdy i nigdzie się nie liczył - no może z jednym wyjątkiem :-)

Nigdy nie splamiłem swego deejayskiego honoru kolaboracją z komuchami i prześladowcami. TO WIELKA RZECZ ! Kto żył w komunie lat ’70 i ’80 ten dobrze wie. Umiałem to wszystko przeżyć, wytrzymać. Było to kurewsko(!) trudne i bolesne, ale jak widać mam się świetnie - w przeciwieństwie do takich jak wy, którzy zaprzedali dla mamony duszę czerwonemu diabłu. Poza tym 99% z was to byli deejaye farbowani, sezonowi – tacy dla szpanu. Kto z was dzisiaj gra w klubach ? Jaki macie dorobek zawodowy, co po was zostanie zapisane w historii dyskotek i deejayów ? To jest wymierne kto tu prawdziwek a kto fałszywka ?!

Moja strona (czy się to polskim zawistnikom podoba czy nie) rośnie w potęgę światową i nie ma żadnego znaczenia dla jej wielkości jakaś pierwsza czy ósma kobieta deejay w Polsce.

Z POLAKAMI JAK BYŁ ZAŚCIANEK I ZADUPIE EUROPY W LATACH '70  - Z TAKIMI "GWIAZDAMI" JAK WY CZY DJ WALICKI, DJ BROMSKI, DJ GASZYŃSKI, DJ KACZKOWSKI, DJ NIEMCZYCKI, DJ KAREWICZ, DJ HALBER, ITP. - TAK NADAL POZOSTAŁO :-) 

LEJĘ NA TO I PISZĘ NADAL HISTORIĘ ŚWIATOWĄ - A POLACY NIECH SOBIE POZOSTANĄ TAM GDZIE ICH MIEJSCE CZYLI W NIEPAMIĘCI I DALEKO POZA CYWILIZACJĄ.  

GRATULUJĘ "SŁUSZNEGO" STANOWISKA I ŻYCZĘ ZROWIA ORAZ 100 LAT ŻYCIA :-)

AHA! – MARCIN JACOBSON (fakt bez znaczenia, ale fakt)  MIAŁ WERYFIKACJE CO WIDAĆ NA FOTKACH W JEGO WYWIADZIE: http://www.djsportal.com/marcin-jacobson-jeden-najpierwszych-dj-disco-p-190.html  

YAHU PAWUL  

editor


Jana Kras - Kossela - lata '70


 A oto list jaki Jana Kras przysłała w 2010 roku:

----- Original Message -----
From: JANA KOSELA
To: YAHUDEEJAY
Sent: Saturday, July 31, 2010 10:13 AM
Subject: Re: Fw: HISTORIA POLSKICH DYSKOTEK I DEEJAYÓW

Przeciesz zmieniałam tylko płyty męża poczytaj sobie czlowieku czasopismo ESTRADA I STUDIO z czerwca i lipca to dowiesz sie wszystkiego o polskich dyscotekach. Jana Kras

No poczytałem, a jakże i skomentowałem to badziwie i historyczną ściemę !! Tutaj to jest:
http://dyskoteki-deejaye-prl.blogspot.com/p/maciej-dobrski-samozwanczy-krol.html



Dla pełnego obrazu cytuję poniżej zadawane polskim deejayom pionierom pytania. Kto potrafi, chce i umie ten odpowiada autorowi czego dowody są tutaj: http://www.djsportal.com  Jana Kras i Jerzy Kosela uznali te pytania "rozśmieszające" - "Muszę przyznać że rozśmieszyły nas te pytania. Nie wyobrażamy sobie aby na tej podstawie można napisać książkę o ludziach oraz wspaniałych czasach dyskotek. Ta forma nie interesuje nas."


WORLDWIDE NO 1
DISCOTHEQUE & DEEJAY HISTORY WEBSITE
 (a few hundred very unique stories 'n' interviews about disco era)
{ an internet book about DISCOTHEQUE PIONEERS }



The difference between ignorance and awareness is wisdom
We don't know where we are going unless we know where we've been
Without that knowledge... history is gone with the wind




The word and term “DISCO”  Has been stigmatized and therefore not given the respect it deserves. All the Pioneers of the DISCO era deserve respect , it is because of their hard work and dedication that we have been given the gift of this beautiful genre of music.
  
I have worked very hard for last 10 years as a Disco and Deejay historian to try and to save the facts and preserve the memorabilia from the first days of Disco and then  incorporate the rest of the DISCO years into the equation.

early '70 DISCO = (Rock/Pop/Blues/Hard Rock/R&B/Soul/Funk) !!

 ... the word DISCO is a very wide term and means whole music for dance last 40 years mixed and announced by discotheque deejays – simply DISCO is not a music style but a term used for all styles as music used / play / mix by deejays, for the reason other people dance ...

Many people understand the word DISCO is misinterpreted as late ’70 music and artists, etc. – only :-)))))

DISCO history is not only: Bee Gees, Donna Summer, Village People or other late ’70 and early ’80 sound.

 The history of Disco started many years before the artists mentioned above, sound and time period with music available that times (late ’60-early ’70)  for dance ...

I  will say it this way: ‘if no late ’60's - early ’70's music and artists – then no Disco at all
with Bee Gees, Donna Summer, Village People, etc.

check this story by a real pioneer deejay – how and when all begin:
http://www.djsportal.com/yahu-pawul-yahudeejy-zdeptane-marzenia-p-1.html  

At first, (late ’60-early’70) I played and mixed with deejay comments music which was popular at that time mostly in Europe (hard rock blues): Led Zeppelin, Cream, Deep Purple, Budgie, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Black Sabbath, Ten Years After, Jethro Tull, Grand Funk Railroad, etc. The real disco pioneer deejays / old school disco deejays were kind of radio style deejays. We were talking to the microphone between the songs and mix, in the same way radio deejays did. I mean short, fast speech comments and snippets of information were inserted at the end of the introduction and end of the 3 - 4 minutes music of 7" singles.

Then in the middle of '70s the "UK wave" came - labels such as BELL, RAK, PYE and artists like Gary Glitter, Suzy Quatro, Smokie, 
Bay City Rollers, Status Quo, Slade, Kenny, Elton John, Rod Stewart, etc. I mixed this "UK wave" sound with early and mid '70s USA soul and R&B records - most of all labels like Stax, Motown, ABC, Epic, Columbia. 

That was all popular and good music to dance at that time. Middle and late of ’70 more music for dance came – mostly R&B like: 
Gary Toms Empire, Crown Heights Affair, Commodores, Kool & Gang, Barry White, Sly & Family Stone, Sister Sledge, Peter Brown, Earth Wind & Fire, Chic, KC & Sunshine Band, Isaac Hayes, Jimmy Castor, Salsoul Orchestra, Silver Convention, etc.
_____________________


interview for the polish leading deejay web site  www.djsportal.com
as same as for the books:
“DISC JOCKEY”
and
“SILENT  RECORDS”
disco encyclopedia
by
Janek ‘YAHUDEEJ@Y’ Pawul



... ludzi światłych, inteligentnych czy wykształconych
od ludzi prymitywnych i głupich odróżnia mądrość
czyli wiedza o przeszłości, która przeminęła z wiatrem ...

--------------------------------------------------------------------------------

DEEJAY (nazwisko)
deejay dyskotekowy we wczesnych latach ’70

--------------------------------------------------------------------------------

Y@HU - Tym razem proponuję wywiad z ........................ – deejayem pionierem zawodu, który działał intensywnie w latach '70 i który opowie nam o tym jak to niegdyś było w polskich dyskotekach oraz pośród deejayów z tamtych lat.

--------------------------------------------------------------------------------



1/
Y@HU - Czy pamięta Pan moment w swoim życiu od którego został/stał się deejayem dyskotekowym i kiedy to było?

DEEJAY -

2/
Y@HU - Ile miał Pan wtedy lat, czym się Pan wtedy zajmował ?

DEEJAY -

3/
Y@HU - Łatwo czy trudno wykonywało się wtedy zawód deejaya dyskotekowego ?

DEEJAY -

4/
Y@HU - Jakie były wtedy honoraria za granie w dyskotekach ?

DEEJAY -

5/
Y@HU - Jaki wpływ (w tamtych czasach) na Pana życie miała decyzja / to , że stał się Pan / był deejayem radiowym i dyskotekowym ? W wielu rodzinach naciskano i to mocno na chłopaków aby się nie zajmowali takimi „głupotami” jak dyskoteki. Pamiętam jak moja matka zawsze mi powtarzała - "synu ucz się, pracuj, nie trać życia na marzenia". To były zupełnie inne czasy od dzisiejszej rzeczywistości klubowej. Myśmy byli pionierami tego zawodu, szukaliśmy jakby swojej drogi w życiu. Przez przypadek trafiliśmy na coś co dzisiaj jest takie wielkie. Mówiąc w skrócie - był to na tamte czasy zawód bardzo ryzykowny, wymagający sporo samozaparcia, poświęcenia i wyrzeczeń.

DEEJAY -

6/
Y@HU - Jaka była jakość dyskotek, jaka była jakość sprzętu grającego ?

DEEJAY -

7/
Y@HU - Jaki był poziom ogólny i muzyczny publiczności ?

DEEJAY -

8/
Y@HU - Jak wyglądała konkurencja ze strony innych deejayów i jaki był ich poziom zawodowy, umiejętności ?

DEEJAY -

9/
Y@HU - Na jakich deejayach wzorował się Pan - od kogo uczył się tajników zawodu – proszę podać nazwiska ?

DEEJAY -

10/
Y@HU - Skąd brał Pan płyty, nagrania, muzykę graną w dyskotekach i jaka to  była muzyka ( style ) ?

DEEJAY -

11/
Y@HU – Pamięta Pan wykonawców, tytuły nagrań – proszę wymienić kilku / kilka  ?

DEEJAY -

12/
Y@HU - Co sądzi Pan o tzw. "weryfikacjach" dla prezenterów ? Dzisiaj po latach już wiemy, że wszystko to źle się skończyło. Czegoś tak durnego nie było nigdzie na świecie. Był to taki typowo komunistyczny pomysł, chęć kontrolowania i decydowania o deejayach, których zwano wtedy (licho wie po co inaczej niż na całym świecie ?) prezenterami ?

DEEJAY -

13/
Y@HU - Deejaye dostawali takie weryfikacje na 2 czy 3 lata - co znaczyłoby, że byli dobrzy, grali  a po tych 3 latach mogli nie zdać ponownych weryfikacji i - co(?) - odpaść z zawodu ? Twierdzono wtedy, że deejay mógł być dobry, ale mógł się też "zepsuć" i zacząć źle grać. No to odbierano mu wtedy weryfikacje. Co Pan o tym sądzi ?

DEEJAY -

14/
Y@HU - Jakie jest Pana zdanie na temat zmian jakie zaszły w zawodzie discjockeya i samych dyskotekach - w okresie, który Pan pamięta ?

DEEJAY -

15/
Y@HU - Jaką muzykę grało się w tamtych / pionierskich czasach – wczesne lata ‘70 ?

DEEJAY -

16/
Y@HU - Czy może Pan krótko scharakteryzować (na podstawie własnej wiedzy, doświadczeń i wspomnień) poniższe postacie (deejaye lub tzw. działacze), które miały większy lub mniejszy, ale bardzo istotny wpływ na polskie dyskoteki i deejayów w latach ’70:

·          Franciszek Walicki
·          Janusz Kondratowicz
·          Adam Halber
·          Wojciech Mann
·          Maciej Dobrski
·          Jacek Bromski
·          Roman Waschko
·          Piotr Kaczkowski
·          Witold Pograniczny
·          Dariusz Michalski
·          Zbigniew Niemczycki
·          Jana Kras
·          Jacek Olechowski
·          Bogdan Bogiel
·          Marek Karewicz
·          Andrzej Turski
·          Jerzy Kosela
·          Peter Sis
·          Marek Gaszyński
·          Alan Freeman
  • inni ??

DEEJAY -

17/
Y@HU - Jaka jest Pana opinia na temat ówczesnej tzw. Komisji Weryfikacyjnej dla Prezenterów Dyskotekowych – jakiemu celowi miała służyć i czy była niezbędna ?

DEEJAY -

18/
Y@HU - Jaka jest Pana opinia na temat ówczesnej tzw. Krajowej Rady Prezenterów Dyskotekowych (KRPD) ?

DEEJAY -

19/
Y@HU - Jaka jest Pana opinia na temat ówczesnych tzw. kursów zawodowych dla prezenterów dyskotekowych ?

DEEJAY –

20/
Y@HU – Pewien znamienity, jeden z najpierwszych pionierów zawodu deejaya dyskotekowego w Polsce, ważny i wieloletni członek Krajowej Rady Prezenterów Dyskotek (KRPD) – zdradził mi pewną tajemnicę historyczną, a mianowicie że: “Grupa - Halber, Dobrski, Fabiański, Konikowski stała na czele puczu, który wyeliminował Franciszka Walickiego z KRPD” - co pozwoliło Halberowi na późniejsze rozwalenie (niechcący - z braku wiedzy czy umiejętności)  tej organizacji, "dzięki czemu" kilkudziesięciu prezenterów pionierów ma obecnie problemy z zaliczeniem / uzyskaniem rent i emerytur w pełni wypracowanym wymiarze czyli uznaniem opłaconego okresu składkowego w ZUS kiedy byli tzw. zweryfikowanymi prezenterami dyskotekowymi.
Czy wiadomo coś Panu o tym zdarzeniu ?

DEEJAY -

21/
Y@HU – Faktem jest także, że niżej wypisani z imienia i nazwiska występowali w różnych dyskotekach jako tzw. prezenterzy. Czy wiadomo coś Panu aby zdawali egzaminy przed komisją weryfikacyjną aby uzyskać tzw. uprawnienia do grania w dyskotekach czy może uzyskali uprawnienia innym sposobem – jakim i jakie to były uprawnienia ? Czy dotyczyły ich w tej sprawie te same zasady które dotyczyły wszystkich innych prezenterów czy może jakieś inne zasady czy przywileje ?

Franciszek Walicki, Jacek Olechowski, Bogdan Bogiel, Jana Kras, Jerzy Kosela, Jacek Bromski, Roman Waschko, Marek Gaszyński, Piotr Kaczkowski, Witold Pograniczny, Dariusz Michalski, Zbigniew Niemczycki, Krzysztof Szewczyk, Marek Karewicz, Wojciech Mann, Andrzej Turski, Roger Gregorowicz, Adam Halber, Maciej Dobrski ?

DEEJAY -

22/
Y@HU - Na jednym z zebrań postanowiono zakazać prawa do pracy i wykonywania zawodu deejaya Janowi Pawulowi – (znanemu deejayowi z Dolnego i Górnego Śląska) za to, że pisano o nim, a nie o prezenterach z KRPD w angielskich i amerykańskich pismach dyskotekowych i dla deejayów (powodów zresztą było wiecej).  Prowodyrem tej akcji był podobno Halber (vide link: http://dyskoteki-deejaye-prl.blogspot.com/p/casus-adam-halber-czyli-ohydne.html ) Czy zna Pan ten fakt i wie coś o tym haniebnym zdarzeniu ?

DEEJAY –

23/
Y@HU – Czy znane są Panu, czy otrzymywał / kupował Pan, a może zachował jeszcze gdzieś w swoim archiwum tzw. “deejay single” – pirackie płytki tłoczone przez ‘Tonpress’ na zlecenie Krajowej Rady Prezenterów Dyskotek?

DEEJAY –

24/
Y@HU - Jaka jest Pana opinia na temat ludzi, którzy wówczas tym wszystkim sterowali:
Franciszek Walicki, Adam Halber, Maciej Dobrski, Janusz Kondratowicz, itp. ?

DEEJAY -

25/
Y@HU - Ile lat był Pan deejayem dyskotekowym i jakie odnosił sukcesy ?

DEEJAY -

26/
Y@HU - Czy znani byli Panu / są FINALIŚCI PIERWSZEGO OGÓLNOPOLSKIEGO TURNIEJU PREZENTERÓW DYSKOTEK – WROCŁAW 1973(!!): Włodek Preyss, Benek Patocki, DJ Eddie, Jacek Olechowski, Maciej Dobrski, Yahu Pawul, Ryszard(?) Mazur, Darek Śmietański, inni ??

DEEJAY -

27/
Y@HU - Czy znani byli Panu / są polscy deejaye z lat ’70 i czy może Pan napisać o każdym z nich kilka słów charakterystyki: Bogdan Bogiel, Bogdan Wojnar, Wojtek Pawłowski, Krzysztof Woźniakowski, Andrzej Paszkiewicz, Sławek Drygalski, Hieronim Wrona, Maciek Taras, Kazik Jarząbek, Jurek Kindla, Jan Bowdór, Bogdan Tyc, Krzysztof Sochowski, Andrzej Matuszek, Reinhold Rolland, Jacek Pluta, Bartek Tęskny, Gabek Wydra, Wojciech Zamorski, Piotr ‘kumys’ Kobyłecki, Janusz Nowak, Andrzej Karwan, Andrzej Haponiuk, Janusz Kasprowicz, Jan Sokołowski, Ryszard Matejko, Fero Labuda z Bratislava, Czesław Gazda (manager), Andrzej Bogusławski (manager), Adam Koszycki (manager), Krzysztof Rogala (manager), Jerzy Grunwald, Krzysztof Wodniczak, Roger Gregorowicz, Wojtek Jasiński ?

DEEJAY –

28/
Y@HU - Czy wiadomo Panu coś o fakcie, że pierwsze w Polsce uprawnienia zawodowe prezentera dyskotek w 1973 roku mogły otrzymać jedynie osoby posiadające dyplom wyżej uczelni dziennikarskiej. Potem zezwolono na wydawanie takich weryfikacji osobom posiadającym jakikolwiek dyplom wyższej uczelni, a następnie obniżono wymagania i postawiono barierę w postaci posiadania tzw. komunistycznej (nie wiele wartej(!) matury ?

Pierwsze oficjalne weryfikacje dla prezenterów w Polsce zorganizowano w czerwcu 1974 roku. Powołano wtedy 11 osobową Państwową Komisją Kwalifikacyjną dla prezenterów dyskotek. Szefem owej komisji został Franciszek Walicki. A co z tymi wcześniejszymi weryfikacjami czy tzw. “uprawnieniami” dla prezenterów w oparciu o które już w 1973 roku pracowali niektórzy deejaye pionierzy ?
-          Co to były za weryfikacje / uprawnienia
-          kto je wydawał i jak wydawał
-          komu je wydawano i dlaczego
-          na jakiej zasadzie wydawano takie weryfikacje ?

DEEJAY –

29/
Y@HU – Czy zgadza się Pan z mocno naciąganym(!) twierdzeniem, że pierwszą profesjonalną dyskoteką w Polsce była otwarta w 1970 roku przez Franciszka Walickiego w sopockim Grand Hotelu dyskoteka ‘Musicorama’ – czy może znane są Panu dyskoteki, które działały wcześniej ?

DEEJAY –

30/
Y@HU – Czy zgadza się Pan z innym mocno naciąganym(!) twierdzeniem, że Franciszek Walicki to “ojciec polskiej dyskoteki i deejayów” ? Czy zna Pan deejayów którzy działali przed DJ Walickim ?

DEEJAY –

31/
Y@HU - Dlaczego porzucił Pan / zrezygnował z wykonywania zawodu discjockeya dyskotekowego ?

DEEJAY -

32/
Y@HU - Co sądzi Pan o znanych mu w tamtych czasach deejayach – proszę wymienić nazwiska ?

DEEJAY -

33/
Y@HU – Co Panu wiadomo o ‘RAPORCIE O STANIE POLSKICH DYSKOTEK’ – napisanym skrycie i w tajemnicy przez Franciszka Walickiego dla ówczesnych komunistycznych władz – raporcie o którym w amerykańskim piśmie Billboard oraz swojej książce “Cylinder i Adidasy” - pisał Roman Waschko ?

{ Roman Waschko – działacz jazzowy, dziennikarz piszący dla pisma Radar, Sztandar Młodych (rubryka - “Muzyka Niepoważna”), Kulisy, Billboard (USA), itp. Zasiadał w Komisji Weryfikacyjnej dla Prezenterów Dyskotek będąc niejako wzrocem i guru dla młodych polskich discjockeyów. W końcu po latach (jak ujawnił IPN) okazał się tajnym agentem komuchów czyli SB - kablującym dla własnej wygody i korzyści na kogo popadło i ile popadło. Ciekawe ilu znich – tych ówczesnych “wzorców i guru” władających wówczas polskimi dyskotekami i deejayami okaże się także sługusami komuchów i agentami SB }

artykuł możliwy do przeczytania na internetowej stronie
archiwum pisma ‘Billboard’ (str.63, 73):  pod poniższym linkiem


DEEJAY –

34/
Y@HU - Czy brał Pan w jakikolwiek sposób udział w Pierwszym Ogólnopolskim Turnieju Prezenterów Dyskotek – Wrocław 1973 ?

DEEJAY –

35/
Y@HU – Jaka jest Pańska opinia na temat niżej wymienionych zagranicznych książek poświęconych w całości(!) historii dyskotek i deejayów – czy wszystkie te książki opisują prawdziwą historię czy może niektóre z nich prezentują lekko naciąganą czy wręcz sfałszowaną przez autora historię ? Które z tych historycznych książek polecił by Pan polskim deejayom / czytelnikom ?

·          This business of Disco by Radclife Joe
·          Disco by Albert Goldman
·          Turn the beat around by Peter Shapiro
·          Last Night A DJ Saved My Life by Bill Brewster, Frank Broughton
·          My Life And The Paradise Garage - Keep On Dancing by Mel Cheren
·          Saturday Night Forever: The Story of Disco by Alan Jones, Jussi Kantonen
·          Love Saves the Day: A History of American Dance Music Culture, 1970-1979 by Tim Lawrence
·          And Party Every Day - Casablanca Records by Larry Harris
·          The Disco Files 1973-78 by Vince Aletti

DEEJAY –

36/
Y@HU – Jaka jest Pańska opinia na temat niżej wymienionych polskich książek zawierających jedynie po kika stron na temat polskiej historii dyskotek i deejayów ?

- czy książki te opisują prawdziwą historię czy może prezentują lekko naciąganą czy wręcz 
  sfałszowaną przez autora historię ?

- które z tych historycznych już dzisiaj książek polecił by Pan polskim deejayom / czytelnikom ?

·          Szukaj  Burz  Buduj – Franciszek Walicki
·          Cylinder i Adidasy – Roman Waschko
·          ABC prezentera dyskoteki – Franciszek Walicki, Marek Gaszyński, Adam Halber

DEEJAY –

37/
Y@HU – Poroszę napisać kilka słów opinii o podobno największych w latach ’70 deejayach, gwiazdach na świecie – czy rzeczywiście wszyscy oni / poniżej wymienieni - zasługiwali na takie miano czy było to nadużycie – ŚCIEMA – jak byśmy to mogli powiedzieć dzisiaj ?

David Mancuso –
Richie Kaczor - 
Nicky Siano -
Tom Savarese -
Larry Levan -
Francis Grasso -
Bobby Viteritti -
Tony Smith -
John 'Jellybean' Benitez -
Bobby Guttadaro -
David DePino -
Eddie Rivera -
Steve D'Acquisto - 
Walter Gibbons -
Michael Capello -
Francis Kevorkian -
Tee Scot -
Robbie Leslie -
Danae Jackovidis -
Paul Casella –
Frankie Knuckles - 

DEEJAY –

38/
Y@HU - Co innego robił Pan w życiu poza zawodem deejaya ?

DEEJAY -

39/
Y@HU – Czy utrzymywał Pan w tamtych czasach kontakty zawodowe z deejayami (nazwiska) z USA, UK, itp. ?

DEEJAY –

40/
Y@HU – Czy otrzymywał Pan w tamtych czasach (tak jak wielu deejayów na świecie i paru w Polsce) promocyjne płyty dla deejayów z wytwórni płytowych w USA czy UK, itp.  ?

Wytwórnie płytowe z USA: Atlantic, Cotilion, Salsoul, TK, PIP, De-Lite, RCA, Columbia, MCA, Casablanca, Arista, Ariola, Disconet, Avi, Buddah, Brunshwick, Capitol, Epic, London, Motown, Electra, Philadelphia International, Polydor, Prelude, Private Stock, RSO, Solar, Warner Brothers, West End, Westbound ...

Wytwórnie płytowe z UK: Virgin, EMI, Harvest, RAK, Bell, PYE ... 

DEEJAY -

41/
Y@HU – Czy utrzymywał Pan w tamtych czasach kontakty zawodowe z fachowymi czasopismami dla deejayów - czytał je Pan regularnie albo chociaż od czasu do czasu:
  • Billboard Disco Sourcebook, Lee Zhito editor
  • Melting Pot - USA - Bob Casey editor
  • Disco Star , New York , USA , Art E. Scott editor
  • Progressive Platter, Boston, USA, Cosmo Wyatt editor
  • Disco Gossip magazine , Chicago , USA , Alfred Cain editor
  • Disco News , New York , USA , Scott Anderson editor
  • Discothekin' , New York , USA , Alex Kabbaz editor
  • Discotheque , Los Angeles , USA , Bernard Blain editor
  • Disco World , New York , USA , Susan Friedman editor
  • Discotrade , New York , USA , Nicole Sehmon editor
  • Mix Master , New York , USA , Michael Gomez
  • Steppin' Out , Los Angeles , USA , Jeff Kutash editor
  • DISCONET mixed records + magazine , New York , USA
  • Dee Jay Monthly , London , UK , Ben Cree editor and NADJ President
  • Disco Mirror , London , UK , editor (?)
  • Disco International , London , UK , Gerry Gilbert editor
DEEJAY -

42/
Y@HU – Czy utrzymywał Pan w tamtych czasach kontakty zawodowe z pierwszymi na świecie organizacjami zrzeszającymi deejayów dyskotekowych:
  • NADJ ( National Association of Discjockeys ) President Ben Cree, London, UK
  • NADD ( National Association of Disco Dee Jays ) President Robert J. Casey, New York, USA
DEEJAY -

43/
Y@HU - Kim jest Pan i co porabia dzisiaj ?

DEEJAY -

44/
Y@HU - Co poradził by Pan dzisiejszym deejayom ?

DEEJAY -

45/
Y@HU - Co chciałby Pan dodać od siebie do tego wywiadu ?

DEEJAY -

Y@HU - Dzięki a rozmowę

DEEJAY –

adres Pańskiej strony internetowej lub linki do stron zawierających informacje o Panu :


JEŚLI UWAŻA Pan, że nie zadałem jakiegoś ważnego pytania lub że warto poruszyć jakiś temat to bardzo proszę o sugestie ...

* przykłady(!)
(zaczerpnięte z innych wywiadów jakie zrobiłem dla www.djsportal.com lub z innych publikacji)
- charakterystyki osób mających istotny wpływ na polskie dyskoteki i deejayów z lat ‘70 – osób o które pytam w pytaniu nr. 16, zawartym w wywiadzie:

Franciszek Walicki – “znając Walickiego, bałem się, że będzie chciał zniszczyć ‘Czerwone Gitary’ (CZG). Po naszych ogromnych sukcesach w sopockim ‘Non-Stopie’, a potem w warszawskiej kawiarni ‘W-Z’ oraz klubie ‘Stodoła’ – Walicki w listopadzie 1965 roku, posłał list do Ministerstwa Kultury, żeby rozwiązać ‘Czerwone Gitary’. W liście tym pisał, że CZG odciągają młodych ludzi od nauki, podał przykład Seweryna Krajewskiego, który w owym czasie właśnie zrezygnował ze szkoły.” 
{ Jerzy Kosela – wypowiedź zapisana w książce Marka Gaszyńskiego “Mocne Uderzenie – Niebiesko Czarni” - str. 72, 73 }

Janusz Kondratowicz – ”napisał kilka dobrych tekstów piosenek, po finale Młodzieżowego Festiwalu Piosenki, zaszantażował młody, nieznany zespół Bajm, że on musi dla niego pisać teksty + bo jak nie to(?!) ...” 
{ Krzysztof Wodniczak – z wywiadu dla www.djsportal.com }

Roman Waschko – “pisał donosy na kolegów artystów i brał za to pieniądze - wynika z materiałów, które zebrał o nim Instytut Pamięci Narodowej. Ten słynny konferansjer i szef instytucji jazzowych w Polsce nie tylko donosił (na przykład na pisarza Leopolda Tyrmanda). Kusił też kolegów, przedstawiając im prostytutki zatrudnione przez SB.

Tak było na przykład z Donovanem Thomasem, sekretarzem ambasady USA w Polsce. Waschko poznawał go z atrakcyjnymi kobietami będącymi na usługach SB. Dzięki temu bezpieka dokładnie rozpracowała Thomasa i miała na niego haki.

Współpraca była hojnie wynagradzana. Agent o pseudonimie
‘Adam’ dostawał pieniądze i paszport. Mógł wyjeżdżać zagranicę w latach 60., co było głównie przywilejem artystów. To na nich właśnie donosił najwięcej.

Waschko przyjaźnił się z pianistą Andrzejem Trzaskowskim, z którym wyruszył w 1962 roku na tournee po Stanach Zjednoczonych. IPN ma dokumenty świadczące o tym, że Waschko spisywał i raportował w Polsce o wszystkim, co było związane z intymnym życiem Trzaskowskiego i jego małżeństwem.

To samo zrobił innemu przyjacielowi - Leopoldowi Tyrmandowi, autorowi kultowej powieści "Zły". Donosił nie tylko o smaczkach obyczajowych z życiorysu pisarza, ale i o jego zagranicznych kontaktach."Znam materiały IPN na temat Waschki. Niestety, muszę przyznać, że są one przekonujące" - komentuje Krystian Brodacki, działacz jazzowy, dziennikarz i publicysta, autor książki "Polskie ścieżki do jazzu". "On potrafił wiele załatwić. Ułatwił zagraniczny wyjazd Janowi "Ptaszynowi" Wróblewskiemu. Uważano wtedy, że Waschko jest po prostu sprytny i obrotny" - dodaje Brodacki.

Mamy tu akurat do czynienia z charakterystykami negatywnymi. Być może niektórzy pionierzy dyskotekowi też takie napiszą, a może napiszą charakterystyki pozytywne – jeśli takowe da się napisać bez narażania się na zakłamanie, obłudę czy zbędne lizusostwo ? :-)

_________________________



piszcie poniżej komentarze albo na adres yahu70@gmail.com
- przysyłajcie do publikacji fotografie z dawnych lat, scany prasowe
i scany dokumentów - przysyłajcie wasze artykuły, opowieści, itp.
- wielu (w szczególności komunistyczni kolaboranci) nie będzie się ze mną zgadzać
i będą mieć (co naturalne) inne zdanie, ale nic to - dla mnie wszystkie teksty
są historycznie cenne :-)
______________________________________________________________

... może ja wyraźniej i inaczej od innych postrzegałem tutejsze błędy, wypaczenia i wręcz zwyrodnienia - omijałem tubylcze układy, koterie i miałem masę zagranicznych kontaktów - a tam było zgoła inaczej(!!) - żyłem jakby w innym disco deejay świecie - dostawałem z USA Record Co. setki kosztownych promo płyt rocznie + czasopisma, listy, taśmy z nagranymi live w dyskotekach programami, itp. i zrazu obce było dla mnie to co robili i czym żyli ziomale  :-)))))))

czytaj także: http://1952yahudeejay1970.blogspot.com/
oraz ultra nowoczesną stronę Nr 1 na całym wielkim świecie
o historii dyskotek i deejayów: www.djsportal.com
(zawiera ponad 300 artykułów i wywiadów z pionierami disco i ciągle, każdego tygodnia powiększa się) 



_________________________


PRAWA AUTORSKIE / COPYRIGHT

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz